Hus och hem

Barnpassning i Stockholm kan ofta innebära roliga stunder för ett barn, eftersom att det finns så många olika aktiviteter som man kan hitta på tillsammans med sin nanny. Oavsett var i Stockholm som man bor så finns det utbildade och certifierade barnpassare att tillgå. Med hjälp av stadens välutbyggda kommunikationer och kollektivtrafik så kan man ta sig i princip vart som helst inom en timme, vilket innebär att utbudet för skojiga saker att hitta på är obegränsat. Här följer exempel på roliga aktiviteter som är möjliga att hitta på tillsammans med sin barnpassare i Stockholm:

  • Besöka Skansen
  • Gå till en rolig lekplats
  • Gå och bada
  • Åka båt

Besök Skansen under barnpassning i Stockholm

Skansen har mycket att erbjuda till barn i alla åldrar och brukar därför alltid vara en succé. Man kan till exempel titta på alla djuren som finns där, allt ifrån stora djur som vargar, krokodiler och björnar till mindre djur som apor, spindlar och fåglar. Man kan också åka karuseller, köpa sockervadd och äta varm korv. Man kan också välja att bara strosa omkring bland de vackra gamla husen.

Barnpassning vid besök i Stockholms lekparker

Stockholm har mycket av allt och så är fallet också när det kommer till roliga lekparker och lekplatser. Vissa av lekparkerna är faktiskt designade av kända arkitekter eller inspirerade av populära barnboksförfattare, så som exempelvis Bryggargatan på Södermalm. Vissa av lekparkerna är stora och ibland kan det nästan kännas som att man inte längre befinner sig mitt i en storstad. Vissa lekparker har fotbollsplaner som på vintern förvandlas till en isbana, som till exempel i Vasaparken.

Gå och bada som aktivitet

På sommarhalvåret vill man helst vara utomhus och i en vattenrik stad som Stockholm så finns det mängder av ständer att välja mellan. Man bör välja en strand som är barnvänlig och också gärna där det finns livräddare tillgängliga, och såklart också en glasskiosk. Barnpassning i Stockholm har aldrig varit glassigare!

Åka båt

Båtturer är också något som det finns gott om i Stockholm. För mindre barn kan kortare sträckor räcka för att det ska kännas som ett magiskt äventyr, som till exempel mellan Djurgården och slussen. Med större barn kan barnpassaren åka till Fjäderholmarna, eller ännu längre ut i Stockholms skärgård.

Ritningar

Beställa konstruktionsritningar från Stockholm – eller annan stad?

Om du bor i Stockholm är chansen stor att du vänder dig till en lokal arkitekt vid behov av konstruktionsritningar vid en större ombyggnation eller tillbyggnation. Måste du anlita ett lokalt företag eller skulle det även gå att beställa dessa ritningar från en arkitekt från annan stad? Både ja – och nej.

Anlita arkitekt i annan del av landet

Det är fullt möjligt att anlita en arkitekt från en annan stad än Stockholm även om byggnationen ska genomföras i denna stad.  De kan:

  • Skapa ritningarna

Skicka in en skiss eller färdiga ritningar till arkitekten varpå de skapar de konstruktionsritningar som krävs. De kontrollerar vilka regler som gäller i gällande kommun och ser därmed till att ansökan blir komplett från början.

  • Samordna projektet

Är det ett stort byggprojekt kan det behövas en projektsamordnare även när det kommer till ritningar och bygglovsansökningar. Även detta kan en arkitekt genomföra på distans.

Beställa konstruktionsritningar från Stockholm

Som visas ovan kan alltså arkitekter anlitas över hela Sverige för detta jobb. Men man bör då även vara medveten om vilka begränsningar detta ger. Ska byggnationen utföras i Stockholm kan det finnas stora fördelar i att anlita en arkitekt från samma stad. Detta framförallt om följande hjälp önskas:

  • Ritningar från ursprunglig källa

Om hjälp önskas med mätningar och att skapa ritningar direkt från exempelvis en befintlig byggnad behöver företag från Stockholm anlitas. Det kan exempelvis vara ett tillfälle då en utbyggnad ska ske på bostaden och en ritning behövs som underlag till kommunen.

  • Personligt bemötande

Det mesta går att lösa via telefon, mail eller Skypemöte – men inte allt. En del människor trivs med denna väg till kommunikation medan andra helst av allt träffas ”på riktigt”. Kunden kanske vill visa, peka och diskutera olika upplägg och därmed gå till arkitektens kontor. I detta fall är det även fördelaktigt att välja en arkitekt från samma stad.

Eller skapa själv?

I teorin kan konstruktionsritningar även skapas på egen hand. Det måste inte vara en arkitekt som skapat dem. Däremot är det ytterst få privatpersoner som har den kompetens som krävs för att skapa kompletta ritningar.

Det går att läsa om konstruktionsritningar och vilka krav det ställs på dessa på Stockholm Stads webbplats. Där finns även mer information kring vad som krävs vid bygglov och när ansökan behöver ske.

Pengar

Anlita en pantbank online – så går det till

Pantbanker har funnits länge i fysisk form och även på nätet dom senaste åren. Att välja en pantbank online är inte svårare än att välja en fysisk, tvärtom finns faktiskt flera fördelar med att göra det. Det är enkelt, smidigt och vem som helst är välkommen att belåna sina föremål om det skulle behövas av någon anledning. Här kan du läsa mer om hur det går till när man anlitar en pantbank online.

Hitta pantbank online och beställ pantpåse

Första steget blir såklart att hitta en pantbank online som känns bra. Läs på lite på hemsidan och bilda dig en uppfattning om företaget och gå sedan vidare till nästa steg. För att kunna skicka in sina föremål till en pantbank brukar man beställa en speciell ”pantpåse”. Denna skickas snabbt hem till dig, du lägger i föremålen du vill panta, och skickar sedan tillbaka påsen.

Försäkrad leverans

Eftersom dom föremål man skickar in ofta har ett högt värde så är leveransen oftast försäkrad. Detta är åtminstone en punkt värd att kolla upp eftersom det är en stor fördel om pantbanken erbjuder just försäkrade leveranser.

Erbjudande och utbetalning

När leveransen når den valda pantbanken kommer föremålen du skickat in först och främst att värderas. Du kommer sedan att få ett låneerbjudande som visar hur mycket pantbanken är beredda at låna ut till dig med föremålet som säkerhet. Vanligen får man inte låna för hela värdet, utan till exempel 80%. Väljer du att tacka ja till erbjudandet så betalas pengarna ut till ditt angivna konto så snabbt som möjligt.

Fördelar med att anlita en pantbank online

Som synes är det inte särskilt svårt att anlita en pantbank online. Det kanske förvisso tar någon dag extra med tanke på att föremålen behöver skickas – men har man å andra sidan ingen pantbank i närheten där man bor blir detta snarare enklare. Några av andra stora fördelar med att anlita en pantbank online är att:

  • Det är enkelt
  • Du får snabba utbetalningar
  • Det passar för vem som helst

Behöver du ett snabbt lån, har guld, silver eller något annat du kan tänka dig att lämna ifrån dig som säkerhet så är ett lån hos en pantbank ett bra alternativ. Att välja en som finns online gör dessutom att man kan följa hela sitt ärende genom att logga in på sidan.

Kamerabevakning

Går det att minska antalet brott genom att använda kamerabevakning? Blir människor avskräckta till att genomföra stölder eller misshandel om de vet att de kan identifieras på film efteråt? Både ja och nej. Det visar en studie som BRÅ har publicerat.

År 2018 publicerade BRÅ skriften ”Fungerar kamerabevakning brottsförebyggande?”. En skrift som presenterar internationella studier i denna fråga.

  • Minskar kamerabevakning antalet brott?
  • Om så är fallet, vilka brott minskas?
  • Hur stor skillnad blir det?

Genom att se på studien går det därmed att dra slutsatser när denna bevakning är effektiv och när eventuellt andra åtgärder istället bör prioriteras. I sammanfattningen presenteras två tillfällen då tydliga skillnader kan ses.

När kamerabevakning minskar brotten

Det var stor skillnad mellan olika brott gällande om bevakning gav skillnad eller inte. För exempelvis fordonsstölder och andra brott mot fordon samt narkotikabrott minskade brotten avsevärt. Personerna som utför dessa kan mycket enkelt välja mer undanskymda platser för att tillhandahålla en bil eller sälja narkotika. För att minska dessa brott kan därmed övervakning med kamera rekommenderas.

När någon större skillnad inte gick att se

På våldsbrott och ordningsstörande brott var skillnaden inte alls så stor. Många av dessa brott är även kopplade till att personerna är berusade eller påverkade av narkotika vilket minskar personens förmåga att tänka logiskt och rationellt. Dessutom är det vanligt med kamerabevakning på ställen där ordningsstörande brott ofta uppkommer så som citykärnan och vissa pubområden.

Skillnad på var i staden

Det var inte bara skillnad på vilka brott det handlade om utan även var i staden dessa begicks. Det var mindre brott i bostadsområden samt bilparkeringar som hade bevakning. Men lika stor skillnad kunde inte ses mitt i citykärnan samt i kollektivtrafiken. En del områden med många flerfamiljshus visade även inte någon signifikant skillnad.

Ökar alltid chansen att lösa brott

Även om kamerabevakning inte alltid minskar antalet brott direkt så kan det påverka indirekt. Detta genom att brotten lättare kan lösas om det finns bevismaterial att tillgå. Kan personerna gripas och straffas är det större sannolikhet att samma person inte begår liknande brott igen. På detta sätt kan övervakning minska brotten på lång sikt även om detta är omöjligt att mäta och följa över tid.

Sammantaget visar alltså skriften att bevakning inte alltid ger den effekt som många tror. Däremot kan det innebära att väktare och polis snabbare kan komma på plats samt att brott lättare blir lösta.

Företagstjänster

Varför väljer företag outsourcing? Vad finns det för fördelar?

Outsourcing – Fördelar

Exempel på .

  • Kostnadsbesparande
  • Rörliga istället för fasta kostnader
  • Kompetenshöjande
  • Större flexibilitet
  • Lägg fokus på kärnverksamhet

Kostnadsbesparing inom vissa områden

En av de vanligaste orsakerna till att outsourcing väljs är den ekonomiska aspekten. Företag kan spara stora summor på att lägga ut vissa uppgifter på andra företag. Det kan exempelvis handla om kundtjänst, chat och inkommande samtal. De företag som tar hand om dessa tjänster arbetar med stordrift och kan därmed sänka kostnaden för den enskilde kunden. Ett klassiskt exempel är hur kundtjänst hos mindre företag inte får mer än några telefonsamtal per timme. Det är inte kostnadseffektivt att ha någon person i kundtjänst hela tiden samtidigt som det ”stör” i den övriga verksamheten. Genom outsourcing ges därmed fördelar både i lägre kostnad och längre öppettider.

Rörliga kostnader som enkelt kan ändras

Outsourcing innebär en rörlig kostnad för kundtjänst (eller andra projekt) vilket ska ställas mot om en person ska anställas vilket innebär en fast kostnad. Denna rörliga kostnad kan därmed lätt ändras helt efter företagets behov.

Tid att lägga på kärnverksamheten

Ledningen inom ett företag måste alltid avgöra vad personalens tid ska läggas på. Här är det viktigt att se på vilken kompetens de har och vad målet är. En av fördelarna med outsourcing är därmed att projekt kan lyftas ut ur företaget och att personalen därmed kan vara helt och hållet fokuserade på kärnverksamheten. Är det exempelvis utveckling och forskning kan det vara effektivt att lyfta bort kundtjänst och försäljning.

Bredare kompetens inom språk

Att kunna möta en kundtjänst på sitt eget språk är både en trygghet och ett försäljningsargument. Däremot är det omöjligt för alla företag att ha ett flertal olika språk representerade i deras kundtjänst. Här finns därmed flera fördelar och stor flexibilitet med outsourcing.

En väg är att lägga över hela kundtjänsten på ett externt företag som därmed har de språkkompetenser som efterfrågas. Ett annat alternativ är att hänvisa kunder inom vissa språk till en annan kundtjänst (dvs. outsourcade kundtjänsten).

Komplement till egna resurser

Många gånger väljs outsourcing alltså som ett komplement till de egna resurserna. Ett sätt att flexibelt kunna öka kompetens, tillgänglighet eller öppettider genom en extern resurs.

Företagstjänster

Många företag använder sig av så kallade giveaways för att skapa någon form av mervärde bland kunder, medarbetare och samarbetspartners. Giveaways är en reklamprodukt och det finns en uppsjö av produkter att välja bland för den som funderar på att göra ett inköp. En riktig klassiker är reklampennan, som enkelt kan skickas med och delas ut i alla tänkbara sammanhang. Men finns det bättre och sämre giveaways och vad är i så fall skillnaden?

Bra giveaways – det här ska du satsa på

Om man frågar runt bland personer som ofta får ta emot giveaways av olika slag kommer dessa troligen säga att det finns både bra och dåliga produkter. Det som utmärker en bra giveaway är att den faktiskt fyller en funktion och kan komma till användning – och därmed skapa mervärde. Om det är en penna eller en keps är egentligen av mindre betydelse men den stora skillnaden ligger ofta i om det finns någon koppling mellan produkten och din verksamhet. Det får gärna finnas en tanke bakom valet, lite fantasi och nytänkande – det kommer troligen att uppskattas mer.

Låt säga att ditt företag arbetar med miljö i stor eller liten skala. Då vill du förmedla det, samtidigt som produkten ska fylla en funktion och sprida reklam. Ett bra val är då till exempel en tygkasse gjord av återvunnet material – givetvis tryckt med företagets logga eller något annat passande budskap. Den kan kopplas samman med verksamheten och det den står för, kommer att komma till användning och dessutom fungera som marknadsföring – alla flugor i en smäll.

Strunta i ”skräpsaker” och dålig kvalitet

Att ge bort giveaways i samband med konferenser, mässor och andra events är som sagt ofta uppskattat hos mottagarna – förutsatt att det är saker som kan komma till användning. Att köpa in billiga skräpsaker som inte fyller någon större funktion är bortkastat. Detta eftersom det finns en stor risk att sakerna blir just det – bortkastade i första bästa soptunna.

En annan sak som utmärker en sämre giveaway är om kvaliteten är dålig. Den billigaste pennan behöver inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet men generellt så får man bättre kvalitet på produkterna om man lägger en slant extra. Det som hamnar i sopkorgen av någon anledning fyller ingen funktion varken för mottagaren eller för dig – som troligen både vill sprida glädje och reklam.

Dåliga giveaways kan sammanfattas såhär:

  • Dålig kvalitet
  • Fantasilösa
  • Luddiga användningsområden
Företagstjänster

Logistik är ett ord för kontrollen av flöde av material; det vill säga utskick, transport och leverans av paket. Det är något de flesta är bekanta med eftersom paket skickas ständigt, inte minst mellan privatpersoner men framförallt från företag till företag eller företag till privatperson. För mottagaren kan det kännas som att paketet nästintill levereras per automatik. Det är naturligtvis inte så utan det ligger en lång process bakom. Avsändaren vet detta och delar inte alltid samma känsla av att leveransen går på automatik, detta är såvida avsändaren inte använder sig av tjänsten Best Transport WooCommerce. Det är en tjänst som nätbaserade företag kan använda för att automatisera processen från beställning av kund till utskick och leverans av order.

Processen

Tjänsten är alltså till för att föra över information om kund och frakt till Best Transport som sedan ansvarar för leverans. Önskas ytterligare transportörer går det att lägga till i tjänsten. Processen ser ut som följande;

  • Order läggs av kund; Kunden gör en beställning på nätbutiken och fyller i sina uppgifter.
  • Fraktsedel skapas; Baserat på kundens uppgifter skapas en fraktsedel genom integrationstjänsten.
  • Paket skickas/kund meddelas; Paketet sänds ut efter godkännanden av användaren. Leveransen sker naturligtvis genom vald transportör och både användare och kund får en notifikation om detta.
  • Leverans; Paketet blir levererat.

Under denna tid kan du som företagare följa paketet i appen för att få en bra överblick.

Om Best Transport WooCommerce

Best Transport är ett väletablerat företag med över 40 år i branschen. De levererar paket åt såväl privatkunder som företag. På deras hemsida går det enkelt att skriva en plats där paketet ska skickas ifrån och var det ska levereras. Med ett klick får man reda på priset för detta. En annan service som erbjuds på hemsidan är spårning av paket för att veta var ditt skickade eller förväntade paket är någonstans. Genom olika terminaler runt om i landet kan bästa rutten hittas för ett särskilt paket. Företaget betonar själva vikten av att hitta rätt rutt för en så snabb leverans som möjligt, men även för att spara på miljön med mindre bränsleanvändning.

Vid frågor

För funderingar och frågor finns det en kundtjänst för tjänsten. De nås framförallt på e-post som finns med vid beställning av tjänsten. För den som tycker att det är svårt att installera tjänsten kan man få hjälp även via telefon. Detta kostar 1150 kronor per timme exklusive moms. För frågor direkt till transportören, alltså Best Transport, kan man även kontakta dem via telefon eller mejl.

Bodelning

Bodelning Rättvik

Om ett par beslutar sig för att avsluta sin relation kan det behövas göras en så kallad bodelning. I en bodelning reder man ut vilka ägodelar och vilken egendom som tillhör vem i förhållandet. Huruvida en bodelning behöver göras eller inte beror framför allt på om personerna i relationen har någon gemensam egendom som behöver delas upp dem sinsemellan. Om man ska göra en bodelning i Rättvik så kan man antingen göra det på egen hand eller så kan man ta hjälp av en jurist som specialiserar sig på just bodelning. Hur bodelningen går till och vilka regler som man måste följa beror bland annat på följande faktorer:

  • Anledningen till upplösningen av relationen
  • Vilken sorts relation de två parterna har haft med varandra, till exempel om man är gifta eller enbart sambos

En bodelning kan ske vid följande situationer:

  • Skilsmässa
  • Samboskap 
  • Dödsfall
  • Under fortsatt äktenskap 

Hur en bodelning går till

Det allra smidigaste är om de två parterna kommer överens om vilka ägodelar och vilken egendom som tillhör vem. Om parterna dock inte man komma överens så kan man ta hjälp av en bodelningsförättare. Det första steget vid en bodelning är att en av parterna säger att den kräver att en bodelning görs. Oavsett om man bestämmer sig för att göra bodelningen på egen hand eller med hjälp av en bodelningsförättare så är nästa steg att göra en bouppteckning. I bouppteckningen listar man alla tillgångar samt skulder. Man tittar på den tidpunkt för när någon ansökte om skilsmässan, när samboförhållandet upphörde, vid dödsfallet eller när ansökan för bodelning skickades in. När alla tillgångar och skulder listats upp så är det dags att beräkna andelarna. Då värderas de olika tillgångarna och skulderna. När man sedan har dragit av alla skulder, så är målsättningen att all gemensam egendom ska delas lika mellan parterna. Den egendom som ska delas upp mellan de två parterna är det så kallade giftorättsgodset, eller den egendom som införskaffats tillsammans i ett samboförhållande. Man bestämmer exakt hur parets tillgångar ska fördelas dem sinsemellan. Därefter skriver man själva bodelningsavtalet. Om det behövs så räknar man också ut hur mycket en av parterna kan behöva betala till den andra partnern om detta behovet uppstår genom uträkningen och uppdelningen. 

När man gör en bodelning i Rättvik

Om man behöver hjälp med sin bodelning i Rättvik så kan man till exempel vända sig till Dalajuristen, eller leta upp en

Elektriker

Idag blir det allt vanligare att man som privatperson intresserar sig för hemmafix och inredning i sin privata bostad, att man satsar stort på ett bygge eller en renovering, eller att man känner för att skapa lite förändring genom att göra något nytt på sitt hus. Detta beror inte minst på att det idag finns ett så otroligt stort och lättillgängligt utbud av såväl inredning, verktyg, byggmaterial och diverse företag som kan hjälpa dig med de olika tjänsterna. Däremot är det inte alla arbeten som går att utföra på egen hand, som exempelvis elarbeten. Där finns det till och med en lag som säger att du måste anlita en elektriker i Skellefteå, eller i motsvarande stad. Vid en renovering eller bygge av en bostad ska oftast väldigt många elarbeten göras, och då kan det vara bra att ha koll på vad som gäller med just elektriker och olika elarbeten!

Elarbeten vid nybygge eller renovering

Oavsett om du bara ska bygga ut lite på ditt hus eller om du ska renovera några delar av det krävs det ofta att du gör en hel del stora och omfattande elarbeten som då rör hela bostaden. Dessa är alldeles för svåra för att du ska få utföra dem på egen hand, så vida du inte har behörighet.

Däremot kan det vara svårt att ha koll på just vad som gäller vid de olika situationerna och byggarbetena, och vad som faktiskt kan vara värt att veta om eller tänka på innan ni sätter igång. Vi säger bara såhär: det krävs in princip alltid en elektriker!

  • Bygga ut eller renovera

Om du ska bygga ut eller renovera din bostad finns det ingen tvekan om att den elanläggning som du redan har i huset kommer att påverkas på något sätt. Oftast innebär en renovering eller ett tillbygge att även elanläggningen måste byggas ut eller läggas om för att passa den nya planlösningen, vilket i sig kräver en behörig elektriker. Tänk på att det är väldigt få elarbeten som du får utföra på egen hand!

  • Bostad med en äldre elanläggning

Har du en bostad eller fastighet med en äldre elanläggning kan det även där finns en del arbete som måste utföras av en auktoriserad elektriker. Denna måste dock inte ändras eller bytas upp så länge den följer de regler som gällde då anläggningen invigdes.

Om det däremot finns något som tyder på att elanläggningen eller systemet på något sätt är farligt eller kan orsaka skador är det smart att fixa till det med hjälp av en elektriker. Då ska den förbättrade eller nya anläggningen följa de regler som råder i nuläget.

  • Bygga nytt

Ska du bygga en ny bostad eller fastighet? Då är det du som ägare som ansvarar för att elanläggningen sätts upp av en behörig elektriker, att det sker på rätt sätt och i riktlinje med området, samt att elen inte stör omkringliggande kablar eller ledningar.

Vid just bygge av en ny bostad är reglerna lite mer strikta vad gäller elektriker och eldragning, och faktum är att du här bara får lov att ta hjälp av elektriker som är behöriga för just bostäder. Se också till att du kollar upp att din el inte stör några ledningar och kablar som ligger nära bostaden, och att du själv både har koll på och ansvarar för arbetet med hjälp av en elektriker.

Tjänster

En kranbil är, som en del av er kanske redan vet, en slags lastbil där det finns möjlighet att fästa en lång och stadig arm då man ska utföra tunga lyft, förflytta ett föremål eller göra krävande transporter. Den här armen som ska fästas på kranbilen kan bytas ut till en del olika varianter, vilket i sig medför en egenskap hos kranbilar som innebär att de faktiskt kan användas till det allra mesta när det kommer till byggarbeten, transporter och lyft. Med andra ord är en kranbil en otroligt smart och praktisk uppfinning, och oavsett om du är i behov av en kranbil i Gävleborg eller i någon annan stad kan vi garantera att den kommer göra stor nytta i de allra flesta lägen. Vi har satt ihop en liten lista om när, var och hur man ska eller kan använda en kranbil!

När används kranbil?

Som sagt så kan en kranbil nästan aldrig gå fel när det kommer till ett byggarbete, en transport eller en stor och tung flytt. Kranbilar kan alltså komma väl till pass in princip när som helst, och det är bara upp till dig att välja när det passar så finns det mängder av lösningar och alternativ då du exempelvis är i behov av en kranbil i Gävleborg. Kranbilar kan användas till att montera ner och flytta stora träd, de kan användas för att lasta eller förflytta föremål, de kan greppa tag om och hålla i saker, de är perfekta vid transporter som också innebär tunga och svåra lyft, och de kan lyfta tunga och stora saker högt vid exempelvis monteringar eller omfattande byggen. Beroende på kranbilens storlek och armens kapacitet kan de användas till såväl stora och tunga till små och svåra projekt.

De kan alltså användas vid:

  • Skogsfällning
  • Montering
  • Grusläggning
  • Transporter
  • tunga och höga lyft
  • husbyggen och villamonteringar
  • mindre hushållsarbeten på trånga ytor

Var används kranbil?

Det finns ingen tvekan om att en kranbil är en otroligt flexibel uppfinning som enkelt kan anpassas efter dina behov och förutsättningar vid olika byggprojekt. Det finns otroligt stora kranbilar med enorma armar som väger upp till 70 ton, har en räckvidd på upp till 33m och som är utrustade med ett flertal armar. Sådana används för företag och byggfirmor som ska göra ett stort projekt i form av byggnader, anläggningar eller svåra transporter.

Sen finns det också betydligt mindre kranbilar som inte väger mer än 10 ton, som har en räckvidd på runt 10 meter och som upplevs vara betydligt mer smidiga och lätthanterliga. En sådan variant av kranbil är perfekt att använda om ett företag ska utföra ett mindre projekt som inte kräver lite mycket kapacitet och styrka, eller om du själv som privatperson exempelvis ska göra ett rätt stort trädgårdsarbete eller renovera huset.

Hur används kranbil?

Om du själv inte är bekant eller bekväm med att använda en kranbil och inte riktigt vet hur det går till skulle vi absolut rekommendera att du anställer en professionell kranbilsförare som kan göra jobbet åt dig. Annars är det inte svårare än att du ansöker om att få hyra en kranbil hos önskat företag, där du sen bestämmer storlek och kapacitet efter ditt projekt.

Både företag och privatpersoner har möjligheten att få hjälp av en kranbil i Gävleborg om det finns ett behov för det. Att styra eller köra en kranbil är ofta inte så svårt som man kan tro, men ofta kräver det en viss behörighet samt att du fått ett godkännande om att själv få göra det. Det finns många företag som hyr ut kranbilar och som även kan hjälpa dig med själva projektet, så som att transportera, montera, flytta eller lasta något!