Minskar kamerabevakning brotten?

Går det att minska antalet brott genom att använda kamerabevakning? Blir människor avskräckta till att genomföra stölder eller misshandel om de vet att de kan identifieras på film efteråt? Både ja och nej. Det visar en studie som BRÅ har publicerat.

År 2018 publicerade BRÅ skriften ”Fungerar kamerabevakning brottsförebyggande?”. En skrift som presenterar internationella studier i denna fråga.

  • Minskar kamerabevakning antalet brott?
  • Om så är fallet, vilka brott minskas?
  • Hur stor skillnad blir det?

Genom att se på studien går det därmed att dra slutsatser när denna bevakning är effektiv och när eventuellt andra åtgärder istället bör prioriteras. I sammanfattningen presenteras två tillfällen då tydliga skillnader kan ses.

När kamerabevakning minskar brotten

Det var stor skillnad mellan olika brott gällande om bevakning gav skillnad eller inte. För exempelvis fordonsstölder och andra brott mot fordon samt narkotikabrott minskade brotten avsevärt. Personerna som utför dessa kan mycket enkelt välja mer undanskymda platser för att tillhandahålla en bil eller sälja narkotika. För att minska dessa brott kan därmed övervakning med kamera rekommenderas.

När någon större skillnad inte gick att se

På våldsbrott och ordningsstörande brott var skillnaden inte alls så stor. Många av dessa brott är även kopplade till att personerna är berusade eller påverkade av narkotika vilket minskar personens förmåga att tänka logiskt och rationellt. Dessutom är det vanligt med kamerabevakning på ställen där ordningsstörande brott ofta uppkommer så som citykärnan och vissa pubområden.

Skillnad på var i staden

Det var inte bara skillnad på vilka brott det handlade om utan även var i staden dessa begicks. Det var mindre brott i bostadsområden samt bilparkeringar som hade bevakning. Men lika stor skillnad kunde inte ses mitt i citykärnan samt i kollektivtrafiken. En del områden med många flerfamiljshus visade även inte någon signifikant skillnad.

Ökar alltid chansen att lösa brott

Även om kamerabevakning inte alltid minskar antalet brott direkt så kan det påverka indirekt. Detta genom att brotten lättare kan lösas om det finns bevismaterial att tillgå. Kan personerna gripas och straffas är det större sannolikhet att samma person inte begår liknande brott igen. På detta sätt kan övervakning minska brotten på lång sikt även om detta är omöjligt att mäta och följa över tid.

Sammantaget visar alltså skriften att bevakning inte alltid ger den effekt som många tror. Däremot kan det innebära att väktare och polis snabbare kan komma på plats samt att brott lättare blir lösta.

Vilka fördelar finns med outsourcing?

Varför väljer företag outsourcing? Vad finns det för fördelar?

Outsourcing – Fördelar

Exempel på fördelar utifrån outsourcing.

  • Kostnadsbesparande
  • Rörliga istället för fasta kostnader
  • Kompetenshöjande
  • Större flexibilitet
  • Lägg fokus på kärnverksamhet

Kostnadsbesparing inom vissa områden

En av de vanligaste orsakerna till att outsourcing väljs är den ekonomiska aspekten. Företag kan spara stora summor på att lägga ut vissa uppgifter på andra företag. Det kan exempelvis handla om kundtjänst, chat och inkommande samtal. De företag som tar hand om dessa tjänster arbetar med stordrift och kan därmed sänka kostnaden för den enskilde kunden. Ett klassiskt exempel är hur kundtjänst hos mindre företag inte får mer än några telefonsamtal per timme. Det är inte kostnadseffektivt att ha någon person i kundtjänst hela tiden samtidigt som det ”stör” i den övriga verksamheten. Genom outsourcing ges därmed fördelar både i lägre kostnad och längre öppettider.

Rörliga kostnader som enkelt kan ändras

Outsourcing innebär en rörlig kostnad för kundtjänst (eller andra projekt) vilket ska ställas mot om en person ska anställas vilket innebär en fast kostnad. Denna rörliga kostnad kan därmed lätt ändras helt efter företagets behov.

Tid att lägga på kärnverksamheten

Ledningen inom ett företag måste alltid avgöra vad personalens tid ska läggas på. Här är det viktigt att se på vilken kompetens de har och vad målet är. En av fördelarna med outsourcing är därmed att projekt kan lyftas ut ur företaget och att personalen därmed kan vara helt och hållet fokuserade på kärnverksamheten. Är det exempelvis utveckling och forskning kan det vara effektivt att lyfta bort kundtjänst och försäljning.

Bredare kompetens inom språk

Att kunna möta en kundtjänst på sitt eget språk är både en trygghet och ett försäljningsargument. Däremot är det omöjligt för alla företag att ha ett flertal olika språk representerade i deras kundtjänst. Här finns därmed flera fördelar och stor flexibilitet med outsourcing.

En väg är att lägga över hela kundtjänsten på ett externt företag som därmed har de språkkompetenser som efterfrågas. Ett annat alternativ är att hänvisa kunder inom vissa språk till en annan kundtjänst (dvs. outsourcade kundtjänsten).

Komplement till egna resurser

Många gånger väljs outsourcing alltså som ett komplement till de egna resurserna. Ett sätt att flexibelt kunna öka kompetens, tillgänglighet eller öppettider genom en extern resurs.

Skillnaden mellan bra och dåliga giveaways

Många företag använder sig av så kallade giveaways för att skapa någon form av mervärde bland kunder, medarbetare och samarbetspartners. Giveaways är en reklamprodukt och det finns en uppsjö av produkter att välja bland för den som funderar på att göra ett inköp. En riktig klassiker är reklampennan, som enkelt kan skickas med och delas ut i alla tänkbara sammanhang. Men finns det bättre och sämre giveaways och vad är i så fall skillnaden?

Bra giveaways – det här ska du satsa på

Om man frågar runt bland personer som ofta får ta emot giveaways av olika slag kommer dessa troligen säga att det finns både bra och dåliga produkter. Det som utmärker en bra giveaway är att den faktiskt fyller en funktion och kan komma till användning – och därmed skapa mervärde. Om det är en penna eller en keps är egentligen av mindre betydelse men den stora skillnaden ligger ofta i om det finns någon koppling mellan produkten och din verksamhet. Det får gärna finnas en tanke bakom valet, lite fantasi och nytänkande – det kommer troligen att uppskattas mer.

Låt säga att ditt företag arbetar med miljö i stor eller liten skala. Då vill du förmedla det, samtidigt som produkten ska fylla en funktion och sprida reklam. Ett bra val är då till exempel en tygkasse gjord av återvunnet material – givetvis tryckt med företagets logga eller något annat passande budskap. Den kan kopplas samman med verksamheten och det den står för, kommer att komma till användning och dessutom fungera som marknadsföring – alla flugor i en smäll.

Strunta i ”skräpsaker” och dålig kvalitet

Att ge bort giveaways i samband med konferenser, mässor och andra events är som sagt ofta uppskattat hos mottagarna – förutsatt att det är saker som kan komma till användning. Att köpa in billiga skräpsaker som inte fyller någon större funktion är bortkastat. Detta eftersom det finns en stor risk att sakerna blir just det – bortkastade i första bästa soptunna.

En annan sak som utmärker en sämre giveaway är om kvaliteten är dålig. Den billigaste pennan behöver inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet men generellt så får man bättre kvalitet på produkterna om man lägger en slant extra. Det som hamnar i sopkorgen av någon anledning fyller ingen funktion varken för mottagaren eller för dig – som troligen både vill sprida glädje och reklam.

Dåliga giveaways kan sammanfattas såhär:

  • Dålig kvalitet
  • Fantasilösa
  • Luddiga användningsområden

Best Transport WooCommerce plugin

Logistik är ett ord för kontrollen av flöde av material; det vill säga utskick, transport och leverans av paket. Det är något de flesta är bekanta med eftersom paket skickas ständigt, inte minst mellan privatpersoner men framförallt från företag till företag eller företag till privatperson. För mottagaren kan det kännas som att paketet nästintill levereras per automatik. Det är naturligtvis inte så utan det ligger en lång process bakom. Avsändaren vet detta och delar inte alltid samma känsla av att leveransen går på automatik, detta är såvida avsändaren inte använder sig av tjänsten Best Transport WooCommerce. Det är en tjänst som nätbaserade företag kan använda för att automatisera processen från beställning av kund till utskick och leverans av order.

Processen

Tjänsten är alltså till för att föra över information om kund och frakt till Best Transport som sedan ansvarar för leverans. Önskas ytterligare transportörer går det att lägga till i tjänsten. Processen ser ut som följande;

  • Order läggs av kund; Kunden gör en beställning på nätbutiken och fyller i sina uppgifter.
  • Fraktsedel skapas; Baserat på kundens uppgifter skapas en fraktsedel genom integrationstjänsten.
  • Paket skickas/kund meddelas; Paketet sänds ut efter godkännanden av användaren. Leveransen sker naturligtvis genom vald transportör och både användare och kund får en notifikation om detta.
  • Leverans; Paketet blir levererat.

Under denna tid kan du som företagare följa paketet i appen för att få en bra överblick.

Om Best Transport WooCommerce

Best Transport är ett väletablerat företag med över 40 år i branschen. De levererar paket åt såväl privatkunder som företag. På deras hemsida går det enkelt att skriva en plats där paketet ska skickas ifrån och var det ska levereras. Med ett klick får man reda på priset för detta. En annan service som erbjuds på hemsidan är spårning av paket för att veta var ditt skickade eller förväntade paket är någonstans. Genom olika terminaler runt om i landet kan bästa rutten hittas för ett särskilt paket. Företaget betonar själva vikten av att hitta rätt rutt för en så snabb leverans som möjligt, men även för att spara på miljön med mindre bränsleanvändning.

Vid frågor

För funderingar och frågor finns det en kundtjänst för tjänsten. De nås framförallt på e-post som finns med vid beställning av tjänsten. För den som tycker att det är svårt att installera tjänsten kan man få hjälp även via telefon. Detta kostar 1150 kronor per timme exklusive moms. För frågor direkt till transportören, alltså Best Transport, kan man även kontakta dem via telefon eller mejl.

Bodelning Rättvik

Bodelning Rättvik

Om ett par beslutar sig för att avsluta sin relation kan det behövas göras en så kallad bodelning. I en bodelning reder man ut vilka ägodelar och vilken egendom som tillhör vem i förhållandet. Huruvida en bodelning behöver göras eller inte beror framför allt på om personerna i relationen har någon gemensam egendom som behöver delas upp dem sinsemellan. Om man ska göra en bodelning i Rättvik så kan man antingen göra det på egen hand eller så kan man ta hjälp av en jurist som specialiserar sig på just bodelning. Hur bodelningen går till och vilka regler som man måste följa beror bland annat på följande faktorer:

  • Anledningen till upplösningen av relationen
  • Vilken sorts relation de två parterna har haft med varandra, till exempel om man är gifta eller enbart sambos

En bodelning kan ske vid följande situationer:

  • Skilsmässa
  • Samboskap 
  • Dödsfall
  • Under fortsatt äktenskap 

Hur en bodelning går till

Det allra smidigaste är om de två parterna kommer överens om vilka ägodelar och vilken egendom som tillhör vem. Om parterna dock inte man komma överens så kan man ta hjälp av en bodelningsförättare. Det första steget vid en bodelning är att en av parterna säger att den kräver att en bodelning görs. Oavsett om man bestämmer sig för att göra bodelningen på egen hand eller med hjälp av en bodelningsförättare så är nästa steg att göra en bouppteckning. I bouppteckningen listar man alla tillgångar samt skulder. Man tittar på den tidpunkt för när någon ansökte om skilsmässan, när samboförhållandet upphörde, vid dödsfallet eller när ansökan för bodelning skickades in. När alla tillgångar och skulder listats upp så är det dags att beräkna andelarna. Då värderas de olika tillgångarna och skulderna. När man sedan har dragit av alla skulder, så är målsättningen att all gemensam egendom ska delas lika mellan parterna. Den egendom som ska delas upp mellan de två parterna är det så kallade giftorättsgodset, eller den egendom som införskaffats tillsammans i ett samboförhållande. Man bestämmer exakt hur parets tillgångar ska fördelas dem sinsemellan. Därefter skriver man själva bodelningsavtalet. Om det behövs så räknar man också ut hur mycket en av parterna kan behöva betala till den andra partnern om detta behovet uppstår genom uträkningen och uppdelningen. 

När man gör en bodelning i Rättvik

Om man behöver hjälp med sin bodelning i Rättvik så kan man till exempel vända sig till Dalajuristen, eller leta upp en

Bra att veta då du ska bygga eller renovera ditt hus

Idag blir det allt vanligare att man som privatperson intresserar sig för hemmafix och inredning i sin privata bostad, att man satsar stort på ett bygge eller en renovering, eller att man känner för att skapa lite förändring genom att göra något nytt på sitt hus. Detta beror inte minst på att det idag finns ett så otroligt stort och lättillgängligt utbud av såväl inredning, verktyg, byggmaterial och diverse företag som kan hjälpa dig med de olika tjänsterna. Däremot är det inte alla arbeten som går att utföra på egen hand, som exempelvis elarbeten. Där finns det till och med en lag som säger att du måste anlita en elektriker i Skellefteå, eller i motsvarande stad. Vid en renovering eller bygge av en bostad ska oftast väldigt många elarbeten göras, och då kan det vara bra att ha koll på vad som gäller med just elektriker och olika elarbeten!

Elarbeten vid nybygge eller renovering

Oavsett om du bara ska bygga ut lite på ditt hus eller om du ska renovera några delar av det krävs det ofta att du gör en hel del stora och omfattande elarbeten som då rör hela bostaden. Dessa är alldeles för svåra för att du ska få utföra dem på egen hand, så vida du inte har behörighet.

Däremot kan det vara svårt att ha koll på just vad som gäller vid de olika situationerna och byggarbetena, och vad som faktiskt kan vara värt att veta om eller tänka på innan ni sätter igång. Vi säger bara såhär: det krävs in princip alltid en elektriker!

  • Bygga ut eller renovera

Om du ska bygga ut eller renovera din bostad finns det ingen tvekan om att den elanläggning som du redan har i huset kommer att påverkas på något sätt. Oftast innebär en renovering eller ett tillbygge att även elanläggningen måste byggas ut eller läggas om för att passa den nya planlösningen, vilket i sig kräver en behörig elektriker. Tänk på att det är väldigt få elarbeten som du får utföra på egen hand!

  • Bostad med en äldre elanläggning

Har du en bostad eller fastighet med en äldre elanläggning kan det även där finns en del arbete som måste utföras av en auktoriserad elektriker. Denna måste dock inte ändras eller bytas upp så länge den följer de regler som gällde då anläggningen invigdes.

Om det däremot finns något som tyder på att elanläggningen eller systemet på något sätt är farligt eller kan orsaka skador är det smart att fixa till det med hjälp av en elektriker. Då ska den förbättrade eller nya anläggningen följa de regler som råder i nuläget.

  • Bygga nytt

Ska du bygga en ny bostad eller fastighet? Då är det du som ägare som ansvarar för att elanläggningen sätts upp av en behörig elektriker, att det sker på rätt sätt och i riktlinje med området, samt att elen inte stör omkringliggande kablar eller ledningar.

Vid just bygge av en ny bostad är reglerna lite mer strikta vad gäller elektriker och eldragning, och faktum är att du här bara får lov att ta hjälp av elektriker som är behöriga för just bostäder. Se också till att du kollar upp att din el inte stör några ledningar och kablar som ligger nära bostaden, och att du själv både har koll på och ansvarar för arbetet med hjälp av en elektriker.

Att använda kranbil – när, var och hur?

En kranbil är, som en del av er kanske redan vet, en slags lastbil där det finns möjlighet att fästa en lång och stadig arm då man ska utföra tunga lyft, förflytta ett föremål eller göra krävande transporter. Den här armen som ska fästas på kranbilen kan bytas ut till en del olika varianter, vilket i sig medför en egenskap hos kranbilar som innebär att de faktiskt kan användas till det allra mesta när det kommer till byggarbeten, transporter och lyft. Med andra ord är en kranbil en otroligt smart och praktisk uppfinning, och oavsett om du är i behov av en kranbil i Gävleborg eller i någon annan stad kan vi garantera att den kommer göra stor nytta i de allra flesta lägen. Vi har satt ihop en liten lista om när, var och hur man ska eller kan använda en kranbil!

När används kranbil?

Som sagt så kan en kranbil nästan aldrig gå fel när det kommer till ett byggarbete, en transport eller en stor och tung flytt. Kranbilar kan alltså komma väl till pass in princip när som helst, och det är bara upp till dig att välja när det passar så finns det mängder av lösningar och alternativ då du exempelvis är i behov av en kranbil i Gävleborg. Kranbilar kan användas till att montera ner och flytta stora träd, de kan användas för att lasta eller förflytta föremål, de kan greppa tag om och hålla i saker, de är perfekta vid transporter som också innebär tunga och svåra lyft, och de kan lyfta tunga och stora saker högt vid exempelvis monteringar eller omfattande byggen. Beroende på kranbilens storlek och armens kapacitet kan de användas till såväl stora och tunga till små och svåra projekt.

De kan alltså användas vid:

  • Skogsfällning
  • Montering
  • Grusläggning
  • Transporter
  • tunga och höga lyft
  • husbyggen och villamonteringar
  • mindre hushållsarbeten på trånga ytor

Var används kranbil?

Det finns ingen tvekan om att en kranbil är en otroligt flexibel uppfinning som enkelt kan anpassas efter dina behov och förutsättningar vid olika byggprojekt. Det finns otroligt stora kranbilar med enorma armar som väger upp till 70 ton, har en räckvidd på upp till 33m och som är utrustade med ett flertal armar. Sådana används för företag och byggfirmor som ska göra ett stort projekt i form av byggnader, anläggningar eller svåra transporter.

Sen finns det också betydligt mindre kranbilar som inte väger mer än 10 ton, som har en räckvidd på runt 10 meter och som upplevs vara betydligt mer smidiga och lätthanterliga. En sådan variant av kranbil är perfekt att använda om ett företag ska utföra ett mindre projekt som inte kräver lite mycket kapacitet och styrka, eller om du själv som privatperson exempelvis ska göra ett rätt stort trädgårdsarbete eller renovera huset.

Hur används kranbil?

Om du själv inte är bekant eller bekväm med att använda en kranbil och inte riktigt vet hur det går till skulle vi absolut rekommendera att du anställer en professionell kranbilsförare som kan göra jobbet åt dig. Annars är det inte svårare än att du ansöker om att få hyra en kranbil hos önskat företag, där du sen bestämmer storlek och kapacitet efter ditt projekt.

Både företag och privatpersoner har möjligheten att få hjälp av en kranbil i Gävleborg om det finns ett behov för det. Att styra eller köra en kranbil är ofta inte så svårt som man kan tro, men ofta kräver det en viss behörighet samt att du fått ett godkännande om att själv få göra det. Det finns många företag som hyr ut kranbilar och som även kan hjälpa dig med själva projektet, så som att transportera, montera, flytta eller lasta något!

3 roliga idéer för kickoff i Stockholm

3 roliga idéer för kickoff i Stockholm

Stockholm är den perfekta staden för kickoff – här finns mängder roliga aktiviteter och dessutom många färdiga paketlösningar för just kickoff. Välj mellan aktiviteter som sätter samarbetsförmågan på prov eller satsa på att bara ha roligt tillsammans.

Fångarna på fortet – populär kickoff i Stockholm

Vaxholms Kastell är en gammal militär fästning i Stockholm – perfekt för kickoff. Fångarna på fortet är det kända TV-programmet där deltagarna sätts på prov på många olika sätt. Uppgifter ska lösas och här är viktigt med samarbete. Fångarna på fortet i Vaxholm är inspirerat av det populära TV-programmet och liknande uppdrag förekommer.

Det här kickoffpaketet inkluderar även en trerätters middag i någon av dom häftiga valvssalarna, samt resor från och till Stockholm city. Paketet finns tillgängligt även under vintern och kombineras under en viss period med julbord. Vaxholms kastell i vinterskrud är en upplevelse bara det.

Fartfyllt äventyr med RIB-båt

En annan rolig idé som passar för den som vill arrangera en kickoff i Stockholm är en upplevelse med RIB-båt. I höga hastigheter ger man sig ut i Stockholms skärgård, bland kobbar och skär, där man bjuds på både vacker miljö och utlovade adrenalinkickar. En garanterat rolig upplevelse att genomföra tillsammans med kollegor och andra medarbetar.

Efter båtturen serveras middag med möjlighet att köpa till ett lyxigt dryckespaket för den som önskar.

Bygg en bro

En aktivitet som verkligen sätter prov på samarbetsförmågan i arbetsgruppen är att plocka fram både ingenjörskunskaperna och snickarglädjen. Aktiviteten ”bygg en bro” är så ledes även den perfekt för kickoff. Här behöver gruppen en bra strategi och ett gott samarbete för att lyckas med uppgiften – att bygga en bro som inte bara ska hålla och fylla sin funktion, utan som också gärna ska ha en snygg design. Vilken grupp klarar utmaningen bäst?

Dagen avslutas med middag på en fin restaurang.

Fördelar med paketlösningar

Samtliga av ovan nämna kickoff förslagen är färdiga paketlösningar och det finns många fördelar med att välja ett sådant. Man behöver kort och gott bara göra en bokning och invända den stora dagen utan att behöva tänka på något mer.

Fler fördelar med färdiga paket:

  • Det är enkelt
  • Det finns något som passar för alla
  • Ingen risk att missa något – som att beställa mat för dagen
  • Passa för stora lika väl som små grupper

UGL i Göteborg

Förkortningen UGL står för Utveckling av Grupp och Ledare och är ett etablerat koncept med träning och utbildningar där man får hjälp med att bli en bättre ledare och allt som kommer därtill. Konflikthantering, kommunikation, gruppens gemensamma utveckling, individen i gruppen med mera. Kurserna har hållits i 30 års tid så det är ett team med gedigen erfarenhet och kompetens som kommer att vägleda er framåt. Det finns ett stort intresse för UGL kurser i Göteborg. Företag bokar in flertalet individer för att satsa på sina egna utbildningar och kompetens.

Vem ska gå den här kursen? Alla är sällan svaret på en målgrupp men UGL vänder sig till alla personer oavsett nivå eller hierarki inom gruppen. Meningen är att alla ska lära sig känna ansvar, mognad och framför allt att våga bli en ledare – om man för tillfället befinner sig långt ner på hierarkiskalan på företaget. Vi jobbar med självförtroende och självkänsla och att lära sig att inte vänta på förändringar utan att vara den som ser till att förändringar blir av. Det spelar inte heller någon roll om du jobbar inom landsting, kommunalt eller inom den privata sektorn och näringslivet. Kurserna är anpassade att kunna hantera olika typer av verksamhetsområden.

Intensiv UGL kurs i Göteborg

Eftersom vi erbjuder våra kursdeltagare högt tempo och ett driv att komma framåt gäller det att alla deltagarna är på samma nivå engagemangsmässigt. Det är långa och ibland krävande dagar och vi rekommenderar därför att man gör klart för sig att livssituationen kan bli något påfrestande under tiden man går hos oss. Detta eftersom deltagarna har ett krav på oss att komma framåt, därför kan vi inte sakta ner i tempo för att vänta in deltagare som missat seminarier eller inte förberett sig ordentligt.

Vår ambition när du kommer härifrån är att du ska ha fått en tydligare och rakare uppfattning om vad som ligger i ett bra ledarskap. Mekanismerna och de psykologiska aspekterna bakom att få en grupp att dra åt samma håll. Hur löser man problem i gruppdynamiken på en arbetsplats? Är det rättvist att behandla alla lika? Vems sida ska man ta i en konflikt? Har chefen alltid rätt? Många frågor som vi dagligen möter på våra arbetsplatser men som har olika svar beroende på situation och bolag. Vi hjälper dig att se mekanismerna bakom, ger dig underlaget till att bli en bättre ledare och på så sätt göra din grupp mer effektiv.

Utforska webbutbildning

Går du i tankar om att utbilda dig men har svårt att hitta tiden eller motivationen att ta dig till ett universitet för långa föreläsningar och tidskrävande transporter. I så fall har detta företag lösningen. Diploma erbjuder en mängd webbutbildningar i sin katalog. Här finns något som passar i princip alla.

Vad sägs som alla följande arbetsområden i bokstavsordning;

  • Affärsutveckling
  • Arbetsmarknad
  • Arbetsmiljö
  • CSR
  • Data och IT
  • Effektivitet
  • Ekonomi
  • Ergonomi
  • Förbättringsarbete
  • Förhandling
  • Försäljning
  • Förändring
  • Hållbarhet
  • Hälsa
  • Inköp
  • Juridik
  • Jämställdhet
  • Kommunikation
  • Kundvård
  • LEAN
  • Ledarskap
  • LSS
  • Marknadsföring
  • Medarbetarskap
  • Miljö
  • Mötesbokning
  • Organisation
  • Pedagogik
  • Personlig assistans
  • Personlig utveckling
  • Projekt
  • Retorik
  • Service
  • Skola
  • SoL
  • Språk
  • Säkerhet
  • Teambuilding
  • Vård och omsorg

Speciellt för deras utbildningsprogram är att du får tillgång till deras utbildningskatalog och kan hoppa på fler utbildningar samtidigt. Du kan gå hur många utbildningar du hinner och vill under samma år med Diploma utbildningsprogram. Bolaget kallar det en utbildningsrevolution.

Webbutbildningar för ökat lärande

Diploma har anammat den så kallade 70:20:10-meodellen som bygger på en särskild form av pedagogik för lärande. Istället för att som mer traditionella utbildningar som mestadels sker i föreläsningar och seminarium är våra utbildningar uppbyggda med att 70 % av lärandet sker på arbetsplatsen när du utövar ditt yrke. 20 % genom samtal och feedback och reflektion med dina kollegor och de resterande 10 % kommer från själva utbildningen.

För att få ut så mycket som möjligt hos Diploma och dina utbildningar har de också satsat på något som heter Blended Learning vilket är en kombination av den fysiska och den digitala delen av lärandet. Det bästa av två världar helt enkelt. Bolaget har tagit många av de populäraste utbildningarna i landet och gjort dem i webbformat. Fördelarna med detta koncept är många. Diplomas ledord är närhet, pedagogik, kompetens, behov, teknik och effekt.

Läraren och kunskapen är precis som i en traditionell utbildning det som står i fokus men med deras sätt upp når du en mer flexibel lösning för att hämta in kunskap och den absoluta merparten av jobbet lär du dig på arbetsplatsen med mer seniora kollegor. Detta hjälper dig att nå dina karriärmässiga mål snabbare.