Näringsliv

Vad är marketing automation?

Marketing automation handlar om att man använder någon form av mjukvara för att automatiser marknadsföringsaktiviteter. På många marknadsavdelningar utförs nämligen repetitiva uppgifter som är ständigt återkommande och tar mycket tid att utföra. Två exempel på sådana är e-postmarknadsföring och att posta inlägg på sociala medier. Genom att automatisera dessa uppgifter kan du dels effektivisera denna typ av aktiviteter, men även erbjuda dina kunder en mer personlig upplevelse. https://www.rimarketing.se/ är en av de aktörer i branschen som utför denna typ av leveranser. Besök hemsidan för att få vidare tips.

Så vad är marketing automation mer exakt och hur används det?

Vad är marketing automation? För att besvara frågan tänkte vi dela med oss av några konkreta exempel. Detta är några typiska sätt som visar hur denna marknadsföringsmetod kan användas:

  • Nyhetsbrev. Som vi redan har varit inne på är e-postmarknadsföring ofta en viktig del av marketing automation. Ett exempel på en sådan aktivitet är nyhetsbrevet – ett utskick som kan gå ut automatiskt till de personer som prenumererar på detta. Nyhetsbrevet ger dig en utmärkt kanal för att uppdatera dina kontakter om ditt varumärke. Du kan även dela med dig av tips och råd samt annan värdefull information till prenumeranterna.
  • En serie välkomstmejl. Ett annat exempel på automatiserad marknadsföring är välkomstmejlet. Detta mejl är ofta din första möjlighet att göra ett bra och bestående intryck på kontakter som prenumererar på ditt nyhetsbrev. Du kan skapa en skräddarsydd och personlig upplevelse för dina prenumeranter med hjälp av antingen ett engångsutskick eller en hel serie med välkomnande mejl.
  • Mejl med påminnelser. En annan möjlighet med marketing automation är att skicka automatiserade mejl med påminnelser. Dessa kan baseras på dagens datum så att mejlet når mottagaren med rätt budskap vid rätt tidpunkt. Till exempel kan du som är bilhandlare påminna kunder som har köpt en bil att serva bilen genom att skicka dem ett mejl ett visst antal månader efter köpet. Du kan även använda datumstyrda mejl för att uppmärksamma dina kunders födelsedagar och andra högtider.
  • Information om produktuppdateringar och nya lanseringar. Produktuppdateringar och produktlanseringar är ytterligare ett tillfälle då automatiserade e-postutskick fyller ett viktigt marknadsföringssyfte. Du kan till exempel välja att göra kunder som har köpt en viss produkt uppmärksamma på att en uppdatering till produkten nu är tillgänglig.