När du gör ett bra framträdande i media kan intrycket sitta kvar ganska länge och framträdandet kan stärka ditt varumärke. Men det händer tyvärr också att personer gör riktiga magplask i medier och skadar sitt varumärke snarare än stärker detsamma. Även ett sådant framträdande har en tendens att etsa sig fast på näthinnan väldigt länge. Därför finns det många personer i många olika situationer som kan ha stor nytta av medieträning.
Det finns nämligen en risk att man som ovan intervjuperson tar det hela lite för lättsinnigt. Risken är stor att din allra första intervju inte riktigt blir som du har tänkt dig. Därför kan det vara en god idé att träna på att intervjuas så att du slipper göra bort dig när det verkligen gäller. Med lite medieträning i bagaget kan du i många fall undvika att göra en intervju som resulterar i en ren och skär katastrof.
Viktigt med medieträning för att lära sig tala på rätt sätt
Man brukar säga att en affärsidé eller annan idé ska kunna förklaras för ett barn. Om du inte klarar av att göra detta finns det en risk för att du egentligen inte förstår idén till fullo och kan försvara den i alla infallsvinklar. Detta är kanske att hårddra det lite grann när det kommer till intervjuteknik. Men det är ändå viktigt att du talar på ett sätt som gör att de breda massorna kan förstå dig och ta till sig ditt budskap. Ett bra råd kan vara att försöka tala till en ung vuxen, förslagsvis en 18-åring.
Om du lyckas skala bort allt annat som är onödigt och tala enkelt utan att det blir för infantilt har du lyckats få fram ditt budskap. Detta är en punkt som man brukar komma till ganska snabbt efter lite medieträning och några träningsintervjuer.
Så vad kokar de olika fördelarna med att låta sig medietränas ned till? Detta är några av de främsta argumenten för att ägna sig åt medieträning:
- Du lär dig att tala på ett sätt som låter ditt budskap nå fram.
- Du kan definiera ditt viktiga meddelande på ett tydligt och koncist sätt.
- Svåra frågor lär du dig att bemöta med förberedda och uttänkta svar.
- Du kan ta kontrollen i en intervju med ett media.
- Risken för felciteringar minskar markant.