Delar inom sökmotoroptimering: Texten

Sökmotoroptimering innefattar ett flertal moment för att ”lyfta” en hemsidas position på Google på ett eller fler sökord. Ett av dessa moment är att se över den text som finns på hemsidan och optimera den för Google. Det finns ett flertal punkter att tänka på.

Att följa Googles riktlinjer

Google har offentliga riktlinjer gällande hur hemsidor ska byggas för att sökmotorn ska prioritera den gällande ranking. Dessa finns både på svenska och engelska. Att läsa igenom dessa och följa dem är et steg på vägen. Däremot är det viktigt att komma ihåg att riktlinjerna inte är samtliga parametrar som Google tar hänsyn till. Framförallt handlar sökmotoroptimering om att inte bryta dessa riktlinjer vilket kan innebära att rankingen förändras mycket negativt.

Sökmotoroptimering är användarvänlighet

En viktig faktor för hög ranking är Användarvänlighet. Detta gäller även inom hur texterna skrivs och presenteras. Det spelar därmed ingen roll hur intressant, faktabaserad och lång texten är – om den inte är användarvänlig. En användarvänlig text är exempelvis:

  • Uppdelad i stycken
  • Tydliga underrubriker som guidar rätt
  • Internlänkar till vidareläsning
  • Bilder och andra illustrationer

Fakta kring ämnet

Generellt skapar en artikel som är faktabaserad bättre ranking än en artikel som är ”säljande”. Om ett städbolag i Stockholm exempelvis vill arbeta med sökmotoroptimering är det bättre att presentera tjänsten utifrån VAD och HUR tjänsten utförs snarare än VARFÖR. Detta kan jämföras mot klassiska sälj-texter där VARFÖR är det som primärt besvaras.

Detta beror på flera faktorer. För det första kommer texten ha flera relevanta ord. För det andra kommer texten tydligare ha fokus mot sökordet än om det är en längre berättande säljande text.

Inte duplicerat

Sökmotoroptimering handlar mycket om att skapa unikt material – som ingen annan har. Att kopiera en text från en stor leverantör och sedan lägga denna på en hemsida är helt fel väg att gå. I detta fall kommer texten bli identisk med många andra butiker vilket innebär svårighet för rankingen. Ett första steg är att skriva unik text. Ett andra steg är att skriva en bättre text än konkurrenterna. Det i likhet med att sökmotoroptimering i stort handlar om att vara ”lite bättre” än konkurrenterna på varje punkt.

Ett exempel kan tas från produktbeskrivningar där många E-butiker har mycket korta och intetsägande texter. Hur kan dessa göras mer användarvänliga och därmed rankande?