handel

Framgångsrik webbentreprenör

Att starta och driva ett riktigt framgångsrikt företag är någonting många drömmer om men få förunnat. E-handelsentreprenören Daniel Mühlbach har trots sin ringa ålder (41 år) hunnit bygga upp inte bara ett utan två framgångsrika e-handelsföretag från grunden. Efter att vid Luleå tekniska universitet ha tagit civilingenjörsexamen i industriell ekonomi grundade han 1999 optikbutiken Lensway. Hans affärsidé var att sälja billiga linser på internet och hans målgrupp var studenter. Daniel lyckas tillsammans med sin affärspartner utveckla verksamheten till ett allt större företag som inom fem år omsatte 100 miljoner kronor.

År 2004 sålde han företaget men fortsatte att vara verksam i det. Sex år senare, 2010, var det dags för nästa e-handelssatsning då Daniel grundade skobutiken Footway, som idag är en av landets snabbast växande e-butiker. Daniel Mühlbach är idag VD för Footway och Brandos samt sitter i styrelsen för Byggmax och Solidar Pension. Han är en av svensk e-handels pionjärer och anses av många vara en av Sveriges ledande e-handelsentreprenörer.

Framgångssagan Footway

Footway grundades 2010 och lanserades 2011 som en e-handelsbutik med försäljning av barn-, dam- och herrskor. Inom bara ett par år lyckades Daniel ännu en gång bygga upp ett e-handelsföretag från en idé till att bli ett varumärke att räkna med och efter succén med Lensway hade han inte svårt att hitta investerare. Konkurrenten Heppo, då ägd av CDON Group, köptes 2013 upp av Footway och likaså majoriteten av Brandos – även de en konkurrerande skobutik på internet. Heppo ansågs sakna potential och avvecklades därför medan Footway 2014 köpte även resten av Brandos som nu blev en del av Footway. I samband med uppköpet av Brandos gjordes förutom en satsning på att integrera de bägge bolagen också investeringar för att förbättra logistiken.

Året därpå köptes även RunForest, en e-butik specialiserad på löparskor, upp av Footway som i och med detta förvärv blev en större aktör på sportskomarknaden. Under sommaren 2015 noterades Footway på börsen och dess framgångssaga har bara fortsatt. Från en omsättning på 17 miljoner kronor 2012 har bolagets omsättning växt till 54 miljoner året därpå, 95 miljoner 2014 och cirka 250 miljoner förra året! När det gäller skobutiker på nätet är Footway och den tidigare konkurrenten Brandos två av de allra största varumärkena på den inhemska marknaden. Med kunder i de tre skandinaviska länderna samt Finland, en VD som uppenbarligen kan det här med e-handel och en ständigt växande marknadsandel ser Footways framtid lika ljus ut som dess historia. Fakta och info om Daniel Mühlbach finns i denna artikel.