Företagstjänster

Vilka fördelar finns med outsourcing?

Varför väljer företag outsourcing? Vad finns det för fördelar?

Outsourcing – Fördelar

Exempel på .

  • Kostnadsbesparande
  • Rörliga istället för fasta kostnader
  • Kompetenshöjande
  • Större flexibilitet
  • Lägg fokus på kärnverksamhet

Kostnadsbesparing inom vissa områden

En av de vanligaste orsakerna till att outsourcing väljs är den ekonomiska aspekten. Företag kan spara stora summor på att lägga ut vissa uppgifter på andra företag. Det kan exempelvis handla om kundtjänst, chat och inkommande samtal. De företag som tar hand om dessa tjänster arbetar med stordrift och kan därmed sänka kostnaden för den enskilde kunden. Ett klassiskt exempel är hur kundtjänst hos mindre företag inte får mer än några telefonsamtal per timme. Det är inte kostnadseffektivt att ha någon person i kundtjänst hela tiden samtidigt som det ”stör” i den övriga verksamheten. Genom outsourcing ges därmed fördelar både i lägre kostnad och längre öppettider.

Rörliga kostnader som enkelt kan ändras

Outsourcing innebär en rörlig kostnad för kundtjänst (eller andra projekt) vilket ska ställas mot om en person ska anställas vilket innebär en fast kostnad. Denna rörliga kostnad kan därmed lätt ändras helt efter företagets behov.

Tid att lägga på kärnverksamheten

Ledningen inom ett företag måste alltid avgöra vad personalens tid ska läggas på. Här är det viktigt att se på vilken kompetens de har och vad målet är. En av fördelarna med outsourcing är därmed att projekt kan lyftas ut ur företaget och att personalen därmed kan vara helt och hållet fokuserade på kärnverksamheten. Är det exempelvis utveckling och forskning kan det vara effektivt att lyfta bort kundtjänst och försäljning.

Bredare kompetens inom språk

Att kunna möta en kundtjänst på sitt eget språk är både en trygghet och ett försäljningsargument. Däremot är det omöjligt för alla företag att ha ett flertal olika språk representerade i deras kundtjänst. Här finns därmed flera fördelar och stor flexibilitet med outsourcing.

En väg är att lägga över hela kundtjänsten på ett externt företag som därmed har de språkkompetenser som efterfrågas. Ett annat alternativ är att hänvisa kunder inom vissa språk till en annan kundtjänst (dvs. outsourcade kundtjänsten).

Komplement till egna resurser

Många gånger väljs outsourcing alltså som ett komplement till de egna resurserna. Ett sätt att flexibelt kunna öka kompetens, tillgänglighet eller öppettider genom en extern resurs.