Företagstjänster

Skillnaden mellan bra och dåliga giveaways

Många företag använder sig av så kallade giveaways för att skapa någon form av mervärde bland kunder, medarbetare och samarbetspartners. Giveaways är en reklamprodukt och det finns en uppsjö av produkter att välja bland för den som funderar på att göra ett inköp. En riktig klassiker är reklampennan, som enkelt kan skickas med och delas ut i alla tänkbara sammanhang. Men finns det bättre och sämre giveaways och vad är i så fall skillnaden?

Bra giveaways – det här ska du satsa på

Om man frågar runt bland personer som ofta får ta emot giveaways av olika slag kommer dessa troligen säga att det finns både bra och dåliga produkter. Det som utmärker en bra giveaway är att den faktiskt fyller en funktion och kan komma till användning – och därmed skapa mervärde. Om det är en penna eller en keps är egentligen av mindre betydelse men den stora skillnaden ligger ofta i om det finns någon koppling mellan produkten och din verksamhet. Det får gärna finnas en tanke bakom valet, lite fantasi och nytänkande – det kommer troligen att uppskattas mer.

Låt säga att ditt företag arbetar med miljö i stor eller liten skala. Då vill du förmedla det, samtidigt som produkten ska fylla en funktion och sprida reklam. Ett bra val är då till exempel en tygkasse gjord av återvunnet material – givetvis tryckt med företagets logga eller något annat passande budskap. Den kan kopplas samman med verksamheten och det den står för, kommer att komma till användning och dessutom fungera som marknadsföring – alla flugor i en smäll.

Strunta i ”skräpsaker” och dålig kvalitet

Att ge bort giveaways i samband med konferenser, mässor och andra events är som sagt ofta uppskattat hos mottagarna – förutsatt att det är saker som kan komma till användning. Att köpa in billiga skräpsaker som inte fyller någon större funktion är bortkastat. Detta eftersom det finns en stor risk att sakerna blir just det – bortkastade i första bästa soptunna.

En annan sak som utmärker en sämre giveaway är om kvaliteten är dålig. Den billigaste pennan behöver inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet men generellt så får man bättre kvalitet på produkterna om man lägger en slant extra. Det som hamnar i sopkorgen av någon anledning fyller ingen funktion varken för mottagaren eller för dig – som troligen både vill sprida glädje och reklam.

Dåliga giveaways kan sammanfattas såhär:

  • Dålig kvalitet
  • Fantasilösa
  • Luddiga användningsområden