Målare

Hemsidan är första steget för effektiv marknadsföring

Hemsidan är första steget för effektiv marknadsföring

Har du precis startat ett företag är troligtvis det första steget inom marknadsföringen att skapa en egen hemsida. Man bör även se över hur kunderna kommer i kontakt med företaget, hur eventuell bokning sker och hur synlig hemsidan är på Google. Så här skulle en målare kunna gå från hemsida till att få fler kunder.

Hemsida

En person har precis startat ett måleri i Jönköping och vill därmed marknadsföra sig främst mot Jönköping och mindre orter i närheten. När hemsidan byggs bör man alltså ha det ”lokala” i bakhuvudet. Det är därmed en fördel om man är tydlig med att måleritjänster utförs i just Jönköping. Allt för många företag skapar en hemsida där man beskriver sin verksamhet men glömmer att göra den lokala anknytningen. Ser inte besökaren var tjänsterna kan utföras är risken att de söker sig till en annan målare som är tydligare på denna punkt.

Kontakt / Bokning

Andra steget är att se över hur besökarna kan bli kunder. Hur ska de kunna boka tjänster eller i alla fall fråga efter offert? De som anlitar målare brukar ofta ta in offerter från flera företag vilket därmed alltså är orsaken att man besöker hemsidan. Att ha ett tydligt kontaktformulär är alltså en fördel. Men även mailadress och telefonnummer. Har företaget en Facebookprofil kan man även länka dit.

Kompetens

På en hemsida bör det även framgå vilken kompetens man har. Finns det certifieringar eller auktorisationer? Hur många år har man varit verksam inom branschen? Finns samarbete med andra företag inom byggbranschen? Allt detta skapar trovärdighet vilket väger mycket tungt.

En privatperson (eller ett företag) kan begära offerter från flera målare i Jönköping men det behöver inte betyda att priset är avgörande för om man får kunden eller inte. Många gör nämligen en liten ”bakgrundskontroll” på företaget för att se om de är seriösa eller inte. Man vill helt enkelt minska risken för att anlita så kallade ”blufföretag”.

SEO / SEM

När hemsidan är live är sista steget att få så många besökare som möjligt. Att jobba med SEO handlar om att optimera sidan på ett som gör att den syns på Google när sökningar sker. I detta fall finns självklart stor fördel att ligga högt på ”Målare Jönköping” men även andra relaterade fraser.

SEM är annonsnätverket som Google har. De annonser som visas högst upp vid en sökning. Här betalar man per klick och priset är beroende på hur mycket andra vill betala för exakt samma sökfras.